srijeda, 15. svibnja 2013.

Nekoliko konkretnih pitanja kandidatima za budućeg gradonačelnika Delnica


Kampanja za lokalne izbore u Delnicama i Gorskom kotaru, kao i u čitavoj Hrvatskoj je na svom vrhuncu. Ostala su još samo četiri dana do izbora, odnosno samo tri za žestoku kampanju, za njenu završnicu. U subotu naime nastupa predizborna šutnja. Što se tiče institucije predizborne šutnje tijekom izborne kampanje, treba reći da nje nema u nekim zapadnim demokracijama, a i u Hrvatskoj je već bilo prijedloga da se predizborna šutnja ukine, te da se dopusti promidžba kandidata i stranaka i na sam dan izbora. Osobno sam za tu soluciju iz više razloga, no o tome neću sada detaljno pisati.

Želio bih se naime tek kratko osvrnuti na dosadašnji tijek kampanje u Delnicama, na poruke koje nam šalju naši kandidati putem raznih medija, na način njihova pakiranja, ali i na njihov sadržaj. Nažalost, nemam cjelovitih spoznaja niti totalnog uvida u delničku kampanju, pa ću ovaj tekst pisati na osnovi površnih zapažanja, te u strogom smislu ovo nije stručna analiza, već samo gledište i razmišljanje jednog autsajdera.

Kao što sam već prethodno napisao, u ovogodišnjem ciklusu lokalnih izbora u Delnicama, može se zapaziti pojačan interes ljudi i stranaka za kandidiranje i aktivno sudjelovanje na izborima za gradonačelnika Delnica i za Gradsko vijeće. Da ponovim, za gradonačelnika se u Gradu Delnicama kandidira šest kandidata, a devet je kandidacijskih lista za Gradsko vijeće.

Koriste se sve poznate metode iz prakse i teorije izbornih kampanji, pa tako kandidati nastupaju uživo, najčešće na delničkom placu, obilaze ljude po kućama, tvrdeći da je najbolja metoda pridobivanja glasača ona od vrata do vrata, Radio Gorski kotar je počeo emitirati sučeljavanja kandidata za načelnike goranskih općina i gradonačelnike Čabra i Delnica, piše se po novinama itd.

Delničane će osobito zanimati sučeljavanje u petak, kad će na Radiju (valjda) nastupiti svih šest kandidata. No na RGK stranke i kandidati emitiraju također i plaćene emisije u kojima iznose svoje programe. Slušamo i razne kratke izborne poruke i više ili manje vješto složene slogane, da ne kažem jinglove. Ne znam kako ljudi na to reagiraju, jesu li već pomalo zasićeni, pa jedva čekaju da prođu ovi izbori?! Nema nikakva istraživanja javnog mnijenja, pa o tome ne možemo ništa točno reći, već samo komentirati na temelju površnih dojmova.

Radio Gorski kotar ima dosta visoke cijene za emitiranje propagandnih emisija u vrijeme izborne kampanje, pa si svi ne mogu dopustiti dulje plaćene emisije. (Ovu moju opasku o visokim cijenama ne treba ozbiljno shvatiti, jer time nikako ne osporavam da Radio samostalno vodi svoju poslovnu politiku, pa i politiku određivanja cijena koja mu najbolje odgovara.) Uprava Radija vodi poštenu igru, pa svim strankama i kandidatima putem izvješća s njihovih konferencija za novinare omogućuje jednak tretman i daje jednako vrijeme za iznošenje izbornih poruka.

Mislim da bi i Novi list u vrijeme izborne promidžbe prema svima trebao imati takav odnos, pa svim izbornim natjecateljima dati jednaku mogućnost u pogledu broja objava i količine izvješća s predstavljanja kandidata, odnosno konferencija za novinare. Primjećujem da različite regionalne, odnosno lokalne stranice u Novom listu imaju nejednak broj ili količinu novinskog materijala o izborima. Možda sam subjektivan ili površan, pa ovu moju ocjenu ne treba previše ozbiljno shvatiti. Novi list su novine u privatnim rukama, a posebno se ne bih želio uplitati u njihovu uredničku politiku. No više transparentnosti svakako ne bi škodilo.

Kandidati i liste su dosta prisutni i na Internetu, posebno na Facebooku, a neki kandidati imaju i vlastite web stranice. Isprva sam mislio ovdje na blogu objaviti osvrt na kvalitetu i sadržaj tih stranica, no kako je to ozbiljan i zahtjevan posao, koji zahtijeva dosta vremena, odlučio sam se ne komentirati pojedine web stranice, jer bih bez detaljnog uvida sigurno bio suviše parcijalan i neobjektivan. Ovo bi mogla biti zanimljiva tema i teren za istraživanje kakvog delničkog srednjoškolca koji ima afiniteta spram društvenih znanosti ili politologije, predmet možda kakvog maturalnog rada.

Ne znam koriste li se kandidati slanjem elektronskih i SMS poruka, pišu li pisma biračima, telefoniraju li, a možda se služe još nekom metodom uvjeravanja i pridobivanja glasača.

Stoga ću se ovdje držati one poznate uzrečice Ludwiga Wittgensteina: Whereof one cannot speak, thereof one must be silent, pa o tome neću ni govoriti, no zato ću postaviti neka pitanja delničkim kandidatima na koja nisam čuo njihove odgovore, a svakako bih kao građanin Delnica želio znati što to naši vrli kandidati misle ili nam pak spremaju, posebno u svezi realizacije nekih najavljenih kapitalnih ili razvojnih projekata.

Na Radiju će ih voditelj pitati previše općenita pitanja, pa sami kandidati moraju dobro razmisliti hoće li ponavljati opća mjesta iz svojih programa, govoriti odveć nam dobro poznate floskule (da treba zapošljavati ljude, pomagati obrtnike, razvijati gospodarstvo, privlačiti investicije i tome slično), ili će to vrijeme iskoristiti za informiranje građana  i motiviranje birača nekim svojim konkretnim prijedlozima, posebnim pristupom, a možda izvuku i kakav as iz rukava.

Ja ovim putem želim kandidatima postaviti sljedeća pitanja koja su meni interesantna, a vjerujem i većem broju mojih sugrađana. Možda su o nekim pitanjima, koja ću u nastavku postaviti, pojedini kandidati već izrekli svoja gledišta, no nije zgorega još jednom čuti što naši kandidati misle o sljedećem. Počet ću od turizma:


 Imaju li već možda naši kandidati ili misle prioritetno donijeti Strategijski ili akcijski plan razvoja turizma u Gradu Delnicama, ako dođu na vlast?

 Hoće li Grad Delnice pod njihovim vodstvom financirati izgradnju novog hotela u Delnicama na mjestu Stare ambulante, ili će možda primijeniti neki drugi model za izgradnju hotela? (Ovdje posebno treba imati u vidu da pojedini smještanji objekti na našem području posluju s gubicima. Primjerice, Lovački dom u Delnicama već godinama posluje s gubicima od preko milijun kuna godišnje?!)

 Misle li budući gradonačelnici izraditi i kandidirati Projekt turističko-sportsko-rekreacijskog centra Petehovac-Polane za dobivanje sredstava iz vanjskih fondova?

 Misle li ozbiljno nastaviti projekt stare garniture o izgradnji pet plastičnih skakaonica podno Japlenškog vrha? Misle li da takav projekt Delnicama zbilja treba?

 Hoće li oboviti projekt izgradnje sirane, toplane i nekih drugih objekata na području Grada?

 Kako gledaju na činjenicu najavljenih ulaganja Županije i Grada Rijeke u izgradnju SRC Platak, u izgradnju ceste i dovođenje vode, posebno kad imamo na umu da će to raditi Goranski sportski centar, koji sve više gubi atribut goranski. Time će GSC imati manje potencijala, ali i sredstava za ulaganja u neke goranske sportske i turističke projekte, koji bi bili puno isplatljiviji i korisniji, i za Gorane i za Riječane, od Platka!

 Misle li da bi trebalo osnovati Goranski turistički klaster i kako će zapravo konkretno unaprijediti rad Turističke zajednice Grada Delnica?

 Misle li bolje nego što je bilo do sada u razvoj turizma uključiti Nacionalni park Risnjak, koji mora biti okosnica turističkog razvoja crnoluškog područja? Kako to misle učiniti?

 Koji će im biti prvi konkretni potezi na ravalorizaciji i razvoju Kupske doline? Kako pri tome kane unaprijediti suradnju sa susjednom Slovenijom, nakon ulaska Hrvatske u EU?

 Kakvu će međunarodnu i međulokalnu politiku voditi? Hoće li obnoviti veze s postojećim gradovima prijateljima ili pak uspostaviti veze i odnose s novim partnerima? Iz kojih europskih regija ili država?

 Kako misle obnoviti i staviti u funkciju neiskorištene objekte na području Grada Delnica i kako ih sačuvati od propadanja. Pri tome ne mislim samo na objekte u vlasništvu Grada Delnica. To su, na primjer, Stara šumarska škola, bivše kino Partizan, tzv. Degijeva kuća na stadionu, zgrada bivše milicijske stanice, ali i stari mlin na Željezničkoj stanici, a da i ne spominjem famozni Tranzit bar u blizini Inine benzinske postaje.

 Misle li pokrenuti projekt osnivanja Etnografskog (ili Zavičajnog) muzeja i smjestiti ga u Staru šumarsku školu, dakako, uz pomoć EU fondova?

 Kakav uređaj, tehnologiju ili metodu kane koristiti za izgradnu pročišćivača na kraju Grada?

 Kako će se konačno sanirati deponij Sović laz i kakva će biti njegova buduća funkcija?

 Hoće li se Grad Delnice jače angažirati u konačno dovršenje Goranskog vodovoda, koji je strateški važna investicija, ne samo za Gorski kotar, već i za cijelu Zapadnu Hrvatsku?

 Misle li kandidati da je realno ove godine započeti s najavljenom višemilijunskom rekonstrukcijom Supilove ulice, posebno s obzirom na ovogodišnju smjenu gradske vlasti, loše punjenje Gradskog proračuna, a također i posebnu proceduru prijave projekta?

 Hoće li nastaviti projekt stare gradske vlasti o izgradnji Dječjeg vrtića koji je procijenjen na blizu 15 milijun kuna? Ima li Grad u ova teška recesijska vremena novaca za to?

 Kako dalje misle razvijati Radio Gorski kotar, u kakvim vlasničkim okvirima i s kakvim razvojnim planovima?


Mogao bih postaviti još niz pitanja, no i to je dovoljno, možda i previše, da vidimo što nam to spremaju kandidati za gradonačelnika Delnica. Ako dobijem poneki odgovor, rado ću ga objaviti na blogu.

Napomena: ovaj ću post zbog tematike vezane za Gorski kotar objaviti i na:

Nema komentara:

Objavi komentar